دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

چرایی حمله به کنسولگری ایران
ابعاد راهبردی پاسخگویی مقاومت

«علیرضاعرب»


خبرگزاری قدس (قدسنا) / یاداشت

چرا اسرائیل تمامی خط قرمز ها در سوریه در مقابله با ایران را پشت سر گذاشت؟ و چرا اکنون ؟ اکنون اختلاف اصلی بین رژیم صهیونیستی و امریکا، مساله مهم و تعیین کننده "حمله به رفح" است. حمله اسرائیل به رفح بدون در نظر گرفتن ملاحظات و شروط دولت بایدن، به نقطه عطفی مهم و مخرب در روابط اسرائیل و آمریکا تبدیل خواهد شد و فشار سنگینی از سوی دولت آمریکا بر اسرائیل وارد خواهد شد.

 

حمله به کنسولگری ایران در دمشق و عبور از تمامی خطوط قرمز ها در سوریه در مواجهه با ایران ، در راستای کاهش فشار بی سابقه بر دولت نتانیاهو در داخل از سوی افکار عمومی اسرائیل و اپوزوسیون و در خارج از سوی دولت بایدن قابل ارزیابی است.

 

اگر توجهات و تمرکز از رفح به سمت تنش نظامی با ایران منحرف گردد آنگاه فشارها بر دولت نتانیاهو کاهش خواهد یافت. لذا حمله به کنسولگری ایران در سوریه سبب انحراف توجهات از رفح خواهد شد. ضمنا افزایش تنش نظامی با ایران، باعث ایجاد یک جبهه متحد داخلی در اسرائیل در پشت سر دولت نتانیاهو خواهد شد. چرا حمله در سوریه انجام شد؟ تاکنون سوریه صحنه ای بوده که اسرائیل با کمترین هزینه برای خود دستاورد سازی کرده است.

 

از سال 2017 الی 2024م به اعتراف اسرائیلی ها 2000سورتی پرواز علیه اضلاع و گروه های مقاومت در سوریه انجام شده است. حمله موثر و معنادار پهبادی مقاومت اسلامی عراق صبح 13 فروردین 1403 به پایگاه نیروی دریایی اسرائیل در ایلات این بهانه را به اسرائیلی ها برای حمله به کنسولگری ایران در سوریه داد تا هم توجهات را از رفح و غزه منحرف کنند و هم با اقدامی نامتناسب بازدارندگی خود را ارتقا ء دهند.

 

آیا باید پاسخ داد؟خصلت های راهبردی پاسخ مقاومت به اسرائیل کدامند؟ ارتقاء و افزایش بازدارندگی مقاومت در عرصه سوریه باید در دستور کار اصلی و اولویت بالا قرارگیرد. لذا قطعا باید پاسخی بازدارنده و دردناک به حمله به کنسولگری ایران در سوریه داده شود.

 

ویژگی های پاسخ بازدارنده چیست؟ پاسخ ضعیف، بی اثر و غیر دردناک ، مخرب است و سبب تضعیف موضع و جایگاه مقاومت خواهد شد.

 

باید به نحوی پاسخ داد که هدفمند بوده و برای اسرائیل دردناک باشد. پس توجه به اصول زیر باید در دستور کار قرار گیرد:  اکنون حمله به رفح نقطه عطفی در اختلافات آمریکا و اسرائیل است و فشارها بر دولت نتانیاهو در خصوص عملیات رفح در حال افزایش است.

 

لذا توجهات نباید از رفح و نوار غزه و کرانه باختری ،مسجدالاقصی در آستانه شب های قدر منحرف شود . پس پاسخ گویی باید به نحوی باشد که به مبارزه در عرصه فلسطین و به ویژه نوار غزه و کرانه باختری کمک کند و سبب افزایش تمرکز و توجهات بر مبارزه در این مناطق شود.

 

بنابراین منطقا عملیات استشهادی دردناک در مناطق اشغالی 48 و اقدامات مقاومتی مسلحانه و غیر مسلحانه موثر در قدس و کرانه باختری به ویژه در آستانه شب قدر (27ماه مبارک رمضان ) گزینه ای مطلوب و موثر محسوب می شود.  منطقا و با توجه به حملات دردناک گذشته، حملات پهپادی گروه های مقامت عراقی به پایگاه ها و مناطق استراتژیک اسرائیل نیز گزینه ای مطلوب ارزیابی می گردد. 

 

اقدامات مقاومتی دردناک علیه اسرائیل در دریای سرخ و باب المندب نیز منطقا مطلوب قلمداد می شود.

 

اسرائیل و حتی آمریکا در زمین عراق و یمن، به شدت دچار محدودیت های جدی و راهبردی هستند و بازدارندگی آنان تضعیف شده است.

 

حملات سایبری موثر نیز می تواند گزینه ای مکمل محسوب می گردد.  با توجه به افزایش روز افزون اختلافات میان دولت بایدن و دولت نتانیاهو ، پاسخ موثر باید به نحوی طراحی گردد که بر این اختلافات دامن بزند و یا حداقل سبب کاهش اختلافات مزبور نشود. لذا منطقا در این برهه حملات به پایگاه های آمریکا در منطقه گزینه ای مطلوب ارزیابی نمی گردد.

 

 

انتهای پیام /م.د


| شناسه مطلب: 388322







نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.