شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

میدان‌داریِ یمنی‌ها؛ بحران چندوجهیِ اشغالگران صهیونیست

ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابله با حملات نیروهای مسلح یمن در دریا و خشکی، به یکی از معضلات و بحران‌های لاینحل این رژیم در عرصه‌های مختلف تبدیل شده است.

 

خبرگزاری قدس (قدسنا)؛ گروه تحلیل و تفسیر؛ وحید امیدی موحد

مقاومت یمن و نقش‌آفرینی نیروهای مسلح این کشور در حمایت از غزه، یکی از بحران‌های رژیم صهیونیستی در طول یکصد و هفتاد و سه روز جنگ در غزه بوده است. در همین رابطه، روزنامه جروزالم پست به نقل از «مرکز اطلاعات و تروریسم مئیر عمیت» در گزارشی نوشت: تا زمانی‌که توافقی برای آتش‌بس در نوار غزه وجود نداشته باشد، اسرائیل باید منتظر ادامه حملات یمن باشد.

 

دلایل اذعان یک مرکز مطالعاتی معتبر رژیم صهیونیستی به این ناتوانی را می‌توان در قالب چند محور بیان کرد:
 

- پس از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر 2023 (15 مهرماه 1402) و نسل‌کشی بی‌سابقه و محاصره مردم این باریکه، مقامات یمنی بارها اعلام کرده‌اند؛ در راستای حمایت از مقاومت فلسطین و مردم مظلوم غزه، هرنوع شناورِ متعلق به رژیم صهیونیستی و یا به مقصد بنادر سرزمینهای اشغالی در دریای سرخ، جزو اهداف مشروع نیروهای مسلح یمن خواهد بود. پس از آغاز حمایت عملیِ یمن از مقاومت فلسطین، 22 دیماه 1402، آمریکا و انگلیس با هدف حمایت از رژیم اشغالگر قدس و کاستن از توان نظامی یمنی‌ها، مواضعی را در مناطق مختلف یمن هدف قرار دادند. بلافاصله پس از آغاز این حملات، رئیس جمهور آمریکا از مشارکت استرالیا، کانادا، هلند و بحرین در این تجاوز خبر داد.

 

هم‌اکنون با گذشت 75 روز از حملات هوایی و پهپادی آمریکا و انگلیس به یمن، نه‌تنها تغییری در معادلات جنگ به‌نفع رژیم صهیونیستی ایجاد نشده، بلکه تحولات میدانی از افزایش حملات یمنی‌ها به مواضع رژیم صهیونیستی (چه در دریا و چه مواضع ثابت در سرزمین‌های اشغالی) حکایت دارد و در مقابل، حملات آمریکا و انگلیس به یمن، هیچ‌گونه دستاورد و بازدارندگی قابل توجهی نداشته است.


- در صد و هفتاد و سه روزِ گذشته از حملات همه‌جانبه رژیم صهیونیستی به غزه و ارتکاب جنایات متعدد و بی‌سابقه علیه زنان و کودکان، رژیم اشغالگر در چهار محور نبرد شامل؛ 1) رزمندگان حماس و جهاد اسلامی در غزه و کرانه باختری 2) جبهه شمالی(حزب‌الله لبنان) 3) مقاومت اسلامی عراق و 4) مقاومت یمن، درگیر بوده و نهایتا فقط در 2 محورِ اول، توان کارزار میدانی داشته است. بنابراین مقابله این رژیم با حملات موشکی – پهپادی یمنی‌ها و محافظت از مواضع تجاری و صادراتی در جنوب سرزمینهای اشغالی از جمله بندر راهبردی «ایلات»، علاوه بر هدف قرار گرفتن کشتی‌های تجاری صهیونیست‌ها، به‌عنوان یکی از بحران‌های لاینحلِ اشغالگران در حدود 6 ماه جنگ علیه غزه، خودنمایی کرده است.


- نکته دیگر تغییر معادلات نبرد در دریا از سوی مقاومت یمن و نیروهای مسلح این کشور است، طوریکه ناوهای جنگی آمریکا و انگلیس علاوه بر ناتوانی از دفع حملات به کشتی‌های صهیونیستی، خود نیز به اهداف ثابت موشک‌ها و پهپادهای یمنی تبدیل شده‌اند و این موضوع عجز حامیان رژیم اشغالگر را در میدان نبرد برجسته‌تر کرده است.


- از سوی دیگر دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هم به دلیل قدرت‌نمایی نیروهای مسلح یمن، خلوت‌ترین ایام تردد را در تاریخ خود تجربه می‌کند. به علاوه کشتی‌های غیرصهیونیستی که جرأت عبور از این آب‌ها را به خود می‌دهند هم باید پیغام «ما هیچ ارتباطی با اسرائیل نداریم» را به یگانهای دریایی ارتش یمن مخابره کنند تا هدفِ موشک‌ها و پهپادهای یمنی‌ها قرار نگیرند، همان‌طور که رد و بدل شدنِ پیامهایی از این دست در دریای سرخ، در روزها و ماههای اخیر افزایش یافته است.     


- مرکز مطالعات صهیونیستی «مئیر» در گزارشی تأکید کرده، تا زمانی‌که بازدارندگی آمریکا مقابل نیروهای مسلح یمن ناکام بماند، راهی جز مذاکره با یمن یا حصول آتش‌بس در جریان حملات یمنی‌ها به کشتی‌های اسرائیلی وجود ندارد. تحلیل‌هایی از این قبیل در کنار برآوردهای میدانی نشان می‌دهد؛ رژیم اشغالگر صهیونیستی با وجود برخورداری از حمایت تمام قدِ آمریکا و انگلیس، قادر به واکنش ولو حداقلی به حملات دریایی – موشکی یمنی‌ها نیست و درصورت ادامه اشغالگری در غزه، باید تاوانِ حمله به زنان و کودکان فلسطینی را در گلوگاه‌های تجاری‌اش که عمدتا هم در دسترس یمنی‌هاست، بپردازد و یا از گزینه «مذاکره» سخن به میان آورد!


- به‌‌علاوه تنگه باب‌المندب، شریان راهبردی حمل‌و‌نقل نفت و گاز مایع از خلیج فارس به اروپاست و مسیر تجارت چین و هند با اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی هم به‌شمار می‌رود؛ بنابراین ادامه روند فعلی صهیونیست‌ستیزی یمنی‌ها، علاوه بر سردرگم کردن مقامات صهیونیستی و ناامنی در جنوب سرزمین‌های اشغالی، تأثیر قابل تأملی بر اقتصاد جهانی، به‌خصوص «افزایش بهای نفت» و «افزایش بیمه حمل و نقل دریایی» خواهد گذاشت.

 

انتهای پیام/م.د




مطالب مرتبط

وزیر امور خارجه در گفت و گو با شبکه ان بی سی آمریکا

می‌توانستیم بنادر اسرائیل را هدف قرار دهیم / آمادگی نظامی ایران صد درصدی است
وزیر امور خارجه در گفت و گو با شبکه ان بی سی آمریکا

می‌توانستیم بنادر اسرائیل را هدف قرار دهیم / آمادگی نظامی ایران صد درصدی است

ایران هرگز به دنبال توسعه دامنه جنگ نیست، پاسخ متناسب خود را به شکل محدود و حداقلی به رژیم اسرائیل دادیم لذا مادامی که ماجراجویی جدیدی از طرف رژیم اسرائیل روی منافع ایران صورت نگیرد، ما واکنش جدیدی روی آن نخواهیم داشت.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.